Stopping iRail.be

As I have no choice.

Geachte,

NMBS heeft onlangs vernomen dat u de uitbater bent van de website www.irail.be.

Uw website is, zoals u het zelf vermeldt, een route planner waarbij alle gegevens en informatie van NMBS website komt (“all data and info is retrieved from the B-Rail website”).

uw website maakt hergebruik van de data van NMBS. Hierdoor schendt u haar intellectuele rechten, zoals haar auteursrecht en databankrecht. Tevens maakt u zich daardoor schuldig aan het strafrechtelijk misdrijf van namaak.

De verklaring inzake het auteursrecht op de website van NMBS (http://www.b-rail.be) bepaalt:

“De site en zijn samenstellende elementen (teksten, lay-out, tekeningen, foto’s, films, grafische voorstellingen en andere elementen die op de site voorkomen) zijn beschermd door intellectuele rechten, net als de logo’s, merken en commerciële benamingen die door de NMBS gebruikt worden.

Daarom verbiedt de NMBS elke bezoeker van haar website om zonder haar voorafgaande expliciete schriftelijke toelating, de teksten, lay-out, tekeningen, foto’s, films, grafische voorstellingen, logo’s, merken, commerciële benamingen, en andere elementen die op de site voorkomen, gedeeltelijk of in een via een elektronische, mechanische of andere procédé bewerkte vorm, te gebruiken, reproduceren, afficheren, publiek te maken, wijzigen, wissen, aan te passen…

Elk inbreuk op wat voorafgaat, leidt tot rechterlijke vervolging, burgerlijke of strafrechtelijke, zonder afbreuk te doen van het recht op schadevergoeding voor de NMBS”.

Wij stellen u hierbij formeel in gebreke voor deze inbreuken en manen wij u aan om die onmiddelijk te staken. Bij gebrek aan staking zal de NMBS zonder verder bericht de nodige juridische stappen ondernemen.

Het voorgaande wordt u gericht onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkenning.

Hoogachtend,

Xavier Ansseau
Eerste adviseur – afdelingschef

Original can be read here and here. Yes, my scanner was on holiday, had to use a camera.

My mail to the NMBS on October 6th 2008. They never replied to that e-mail. Until now, when they got their own mobile website, that is.

Thank you for using iRail all this time.

About Yeri Tiete

iRail board member

15. June 2010 by Yeri Tiete
Categories: iRail, NMBS | Tags: , | 104 comments

Comments (104)

  1. Pingback: iRail » Tuinslak

    • websites van De Lijn en NMBS zouden baat hebben bij een routeplanner die gebruiksvriendelijk is. Ik stel je voor dat je solliciteert voor een tijdelijk contract nu om de applicitatie voor hen effectief te verbeteren.

  2. Dit is zo’n fout signaal van de NMBS en toont terug aan dat de NMBS niet mee is met de open communicatie …

  3. Ik vraag me af of dit wettelijk is, en niet gewoon stoer gerol met spierballen.
    De uren van de treinen zijn geen ‘teksten’ maar simpele feiten die algemeen beschikbaar zijn (of daar doet de NMBS toch haar uiterste best voor). Het auteursrecht geldt daar volgens mij niet voor. De passages uit de voorwaarden die ze citeren slaan op logo’s, foto’s, originele teksten, enzovoort, dat lijkt me duidelijk. Dat er om 16:47 in Brussel Noord een trein naar Turnhout vertrekt hoort daar volgens mij niet bij.
    Ik zou het eens aan een advocaat vragen, als ik jou was. Dan kan je nog zien wat je doet. Op zich is het sowieso al oliedom van de NMBS om op deze manier te reageren. Maar het helpt toch altijd als je weet dat je recht in je schoenen staat, al was het maar voor de morele overwinning.

  4. Triest,

    Als ik het goed begrepen heb heb jij dus gratis en voor niets een dienst op poten gezet die mensen de mogelijkheid geeft hun treintrajecten beter te plannen vanop hun smartphone.
    De NMBS zou juist blij moeten zijn! Jij lost gratis een zwaar gebrek van hen op! bijna niet te geloven, maar jammer genoeg wel de waarheid.

    En ik maar geloven dat alles beter zou worden nu corrupte schouppe weg is 🙁

    Sterkte maat en bedankt in naam van alle gebruikers!

  5. Heheh, the same thing happened to me when i tried to make a better version of the ‘lijn’ site. 🙂

    http://pr0n.be/18_BR_20050518_HLNHP.pdf

  6. Ik heb bij deze een weer maar eens een klacht naar de PR dienst van de nmbs gestuurd ook!

    En er zal meer komen ook nog… Misschien een goed idee dat iedereen dit doet?

  7. Één grote bende bij de NMBS. Incompetente lui.

  8. Maak je je nu niet een tweede maal schuldig door het dupliceren van de verklaring inzake auteursrecht? 🙂

    Nu ja, wat moet je doen als je de beste mobiele website zelf wil aanbieden, en er niet toe in staat bent? Shut down the competition.

  9. Is iedereen die in dit land enige vorm van verantwoordelijkheid of bestuur voor zich dient te nemen nu echt een primaat of wat? Tuinslakje hier had duidelijk en beleefd verteld dat de site bestond. 2 jaar geleden!? Als ze even snel meegaan met de tijd als dat ze hun e-mail controleren is het geen wonder dat ze dit soort praktijken stil proberen te leggen. Voor hen lijkt het immers buitenaards, ketterij, sla het dood, redden wie zich redden kan! En zelf hebben ze niets qua voorzieningen voor mobiele apparaten. Of nee! Ik vergis mij! Op hun site staat nog iets over de pocket pc geloof ik (google eens even, oudste pagina’s eerst)

    Ik heb al vaak dankbaar gebruik gemaakt van iRail. Een spijtige zaak dat de site eraan moet geloven. Almaar goed dat België maar zo’n klein landje is. Ik gun niemand zulke snotters als Xavier.

    FY NMBS, ga maar wat verder zitten knoeien op jullie Royal 10 typemachines! Ik zal wel wachten op het perron omdat ik de trein gemist heb (die jullie 20 minuten voor aankomst met 10 minuten vervroegd hebben (al meegemaakt)) doordat iRail niet meer bestaat!

  10. Kan er misschien toevallig “iemand” een nieuwe site aanmaken , volledig anoniem en ergens ver weg gehost, waar toevallig de code van irail op komt? Dan heb jij gedaan wat je kon, en kan de NMBS dreigen zoveel ze willen….

    • Ik zie wat er de komende dagen gaat gebeuren, en anders zet ik de code online (open source).

      • heb een gelijkaardig projectje on hold staan: een mobiele versie van de aankomst en vertrektijden-pagina van de luchthaven van Zaventem (http://www.brusselsairport.be/nl/flightinfo/arrivals/). Heb hen gemaild dat ik hiermee bezig was en of ze hier een probleem mee hebben, mr krijg er ook geen antwoord op. (Het staat nog niet volledig op punt dus ook ik zou je code erg appreciëren!!!) Denk dat vanaf ik het efektief zou lanceren dat ze wel zullen reageren.

  11. Ik heb alvast via alle mogelijke kanalen mijn beklag gedaan.
    Voor wie wil, je kan de heer Xavier Ansseau rechtstreeks mailen, maar ik vermoed dat hij nederlandstalige mails niet eens zal lezen…

    Voor wie ‘m rechtstreeks wil mailen : google “xavier ansseau site:skynetblogs.be”

  12. Mss kun je de code van irail.be openbaar maken… Dan kan iedereen (die dit heeft) het hosten op zijn persoonlijke webstek, waardoor het voor persoonlijk gebruik is en ze er dus eigenlijk niets over te zeggen hebben.

  13. En dat is een overheidsbedrijf. En wat wil de overheid? Jongeren en ondernemerschap promoten en verenigen. Bij deze doen ze weer net het tegenovergestelde. Zielig toch hoe ze zichzelf zo belachelijk willen maken door, als je tussen de lijntjes kan lezen, publiekelijk bekend te maken dat het 2 jaar langer heeft geduurd voor zij konden verwezenlijken wat Yeri in 2008 deed.
    Ik zou het er nu gewoon bij laten want vrees toch dat je tegen een bedrijf als nmbs niet veel kan beginnen maar doe zeker verder hoe je bezig bent, je komt er zeker, met of zonder irail.

  14. Belachelijk!

    respect voor jouw applicatie

  15. “onlangs vernomen” ???

  16. ik gebruik zelf deze app niet, maar ik vernam dit nieuws via stubru… typisch denk ik dan, even erg als de lijn.
    achterop hinken op vlak van informeren en als iemand anders dan het heft in eigen handen neemt dan kan het niet want we willen een achterlijk bedrijf blijven… sad.

  17. Waar heb je de data-strings gevonden om de gegevens uit de nmbs database te halen? Zijn dit publieke data strings? Indien de NMBS deze aanbiedt dan is het niet illegaal. Verder kunnen ze geen schadevergoeding eigen aangezien je:

    1. het project gratis aanbiedt en er dus geen commerciële winstderving aan te pas komt
    2. de NMBS geen gelijkaardige applicatie kan aanbieden

    Toch oppassen met je code publiekelijk te maken want op deze manier kan men je deze stap wel juridisch kwalijk nemen.

    • Ik parse de nmbs website, strip de css/html. Elke request op irail.be deed ook een request op de HAFAS route planner van de NMBS. Zij konden makkelijk mijn IP (en referer) blokkeren.

      Via met het geheel open source, geen idee. Ik host het project dan in ieder geval niet meer. Kan iedereen het zelf hosten (voor eigen gebruik).

  18. In Nederland heeft eenzelfde initiatiefnemer zijn iPhone-applicatie moeten verwijderen op last van NS en 9292OV (Nederlandse reisadviesorganisatie).

    Geeft meteen weer aan waar de prioriteiten van de NMBS/SNCB liggen: aandeelhouders plezieren, passagiers schmieren. Derden als pottenkijkers en Robin Hoods worden geliquideerd (op financieel gebied dan).

  19. @SamHermans: The site of VVM De Lijn happens to be the most worthless of the country.

    Travel info is way below par: it takes mouse clicks and site directions to get to your desired stop information. The entire network isn’t covered with on-line maps as well…

  20. Hi Tuinslak,

    Is het mogelijk de broncode op deze website of per mail vrij te geven (vermits jij toch de auteursrecht hebt op dat stuk code) ? 🙂

    Ik zou het graag zelf hosten vermits de huidige mobiele nmbs site ‘a piece of shit’ is…

    Thanks!

  21. dit is echt weer het perfecte voorbeeld van wat voor een apenland Belgie ook alweer is.
    iemand die volledig gratis, zonder enige vorm van tegemoetkoming (in eender welke vorm) een platform ontwikkelt, wordt eerst genegeerd en nadien gevraagd om alles stop te zetten omwille van nog belachelijkere redenen.
    Tuinslak, respect 😉

  22. Ik heb de heer Ansseau een mooi klachtenmailtje gestuurd.
    Aan de “out of office” melding die ik meteen retour kreeg te zien heeft mijnheer verlof tot 28/06. Eens zien of ie dan fris en monter genoeg is om mij van antwoord te dienen.

  23. ikzelf nam enkel de internationale trein Antwerpen -A’dam Schiphol,
    van de 10 keer loopt het 8 keer fout !
    Ofwel : komt er gewoon geen trein;valt de locomotief in pan juist 1 km buiten het station van Berchem,en duurt het uren voor ze eruit zijn of het een belgische of een Nederlandse vervang loco moet worden ,en mis je je vlucht.
    Of het stroomnet valt uit in Rosendaal en moet je zelf je weg vinden naar Schiphol (bus? taxi)
    Of de trein stopt onderweg en de “treinbestuurder”stapt het af en laat de trein achter !!!!! Hij had al zoveel overuren gereden en was doodop en ging gewoon naar huis slapen !!!!
    Moet ik nog verder gaan ?
    Dus wat kan ik in godsnaam doen met een route planner????????

  24. Dit toont weer eens aan wat voor een onnozele maatschappij de NMBS is.
    Ze zouden zich misschien beter bezig houden met het moderniseren van hun infrastructuur en het op tijd laten rijden van de treinen ipv zich bezig te houden met websites opzoeken.

  25. Beste Tuinslak,

    Ik heb exact dezelfde brief ontvangen voor mijn site http://www.treinvertragingen.be die mensen moet helpen hun treinvertragingen bij te houden en correct te versturen.

    Ik heb gelukkig een rechtsbijstand waarvan ik nu gebruik maak.

    Maar ik vind dat een Overheidsbedrijf verplichtingen heeft om hun informatie ten alle tijden vrij beschikbaar te maken en dat het bij de NMBS aanvoelt dat ze hun informatie op een represieve manier willen verdelen (volledige controle over informatie, ten koste van vrijheid van informatie)

    Aan mij klagen ze aan omdat ik durven een link geplaatst te hebben naar hun website !!!!????
    Let op: Omdat de link het woordje b-rail bevat die blijkbaar een Handelsmerk is van de NMBS groep.
    Ik weiger natuurlijk om de link weg te nemen omdat ik het gronduit belachelijk vind dat er geen link mag gemaakt worden naar een overheidsbedrijf, dat houd elke vorm van informatie plicht net tegen waaraan zij nogtans plichtig zijn!!!

    Trouwens bestaat internet wel als er geen links mogen gemaakt worden????

    Het is eigenlijk wel straf, ik las nog net geen maand geleden een artikel dat de NMBS zwaar rode cijfers voorgelgd had, toch hebben ze genoeg geld om een advokaten kantoor af te sturen op burgers die internet links durven te maken naar hun site !!!

    Ik voel mij zowel als burger/reiziger gefrustreerd!

    • Beste,

      Dit is pas een interessante website … waarvoor ik dan ook reclame zal maken onder de treingebruikers die ik ken.

      Zo een koppeling tussen terugbetaling en automatische registratie van vertragingen en … zou een taak moeten zijn van de NMBS zelf, maar ja niet kunnen, niet willen, niet durven, … wie zal het zeggen

      Schitterend doe zo verder,

      Bruno

    • Hey Sébastien,

      ik ben voor de krant De Morgen een artikel aan het schrijven over deze zaak. lees hier net dat jij ook zo’n brief hebt gekregen. mag ik je daar enkele vragen over stellen voor mijn artikel? ben je telefonisch te bereiken?

      groeten,

      Kim Van de Perre
      De Morgen
      kim.van.de.perre@demorgen.be
      0498 45 15 30

  26. beste, ik weet niet of je de website railtimehistory kent ? dat is een website die alle treinvertagingen bijhoud van de NMBS zodat mensen gemakkelijker hun compensatie aanvragen. deze site is ook gebaseerd op de databanken van de nmbs. de mensen van de nmbs hebben hier ook geprobeerd met het zelfde schrijven de site ofline te laten halen. mijn collega, de maker van de site, is daarop zelf naar de NMBS gestapt met de nodige juridische kennis en nu blijkt dat ze hem niet kunnen dwingen om deze site ofline te halen. hij heeft wel een paar aanpassingen moeten maken maar verder mag deze site blijven bestaan. ik zou zeggen kijk eens op deze site, en als je verhaal een beetje overeen komt, dan kan je hem eens contacteren
    misschien dat hij je met een paar tips kan helpen om deze site runnig te houden

    succes

    • Hey Maarten,
      ik ben voor de krant De Morgen een artikel aan het schrijven over de zaak. kan ik die vriend van jou, de man achter railtimehistory, een paar vragen stellen? zou leuke aanwinst zijn voor mijn stuk.

      enig idee hoe ik hem kan bereiken?

      groeten,

      Kim van de Perre
      De Morgen
      tel 02 556 68 45
      kim.van.de.perre@demorgen.be

  27. Bedankt om maandenlang in deze service te voorzien waar dat eigenlijk de taak van de nmbs zelf is. Ze zouden zich moeten schamen ipv te dreigen met een proces. Maar ja, bij de nmbs zien ze reizigers al langer als een noodzakelijk kwaad. Wat een k*t bedrijf…

    Bedankt!!!

  28. Respect kerel !

    Heb zelf je applicatie nooit gebruikt, maar heb het verhaal gehoord op stubru.
    De site van de nmbs is echt een ramp, zeker voor mobiel gebruik..

    Ik vrees ook dat er niet echt veel is wat je kan doen, maar we hebben wel weer een bevestiging gekregen in wat voor een hypocriet land wij leven..

  29. Dit is een prachtige case voor een rechtenstudent! Alleen al in de comments staan genoeg hints om juridisch uit te zoeken. Zo’n student kan je ook meteen bijstaan in de correspondentie naar NMBS.
    De brief komt bij mij over als of het een standaard format is, alle vakjes [INVULLEN] en opsturen maar. Don’t be impressed.
    Als het 2 jaar duurt na inlichting om te reageren zal m.i. een rechter begrip hebben als jij de tijd neemt om eerst even te corresponderen over e.a. voordat je zaken overhaast uit de lucht haalt.
    Rechtenstudenten van België, wie neemt contact op met deze entrepreneur?

  30. Beste Tuinslak,

    Ik heb zelf een server staan in Duitsland waar ik gerust je site op wil hosten. Indien ik daar hetzelfde krijg, migreren we die site naar een andere plaats. Ik ken een massa mensen (daar ik in de IT werk) in verschillende landen die niets liever doen dan dit soort “praktijken” uitbuiten tot de laatste snik 😉

    Dus, laat maar weten wat je ermee wilt aanvangen, maar (net als thepiratebay) als je wil, houden we de site wel online, al is het maar uit principe!

    Mvg,

    RB

    • iRail.be staat ook in Nederland, gehost bij Nederlands bedrijf. Maar ik ben wel de ontwikkelaar van de site. Als ze mij willen pakken en gewoon al voor “‘t plezier” voor de rechter slepen, kan dat nog altijd.

      Uiteraard kan ik site open sourcen en dan host iedereen hem zelf maar oid, maar wil ook niet te veel in de problemen komen. Ik wacht eigenlijk gewoon rustig af op reactie van NMBS. Zijn trouwens al hoop mensen die site willen hosten.

  31. Ik heb altijd al geweten dat de uurregelingen van treinen private informatie is die absoluut niet met de reiziger gedeeld mag worden

  32. schandalig! typisch nmbs..

  33. Je zoekt per toeval geen job meer.
    Ik werk bij R&S van een groot Vlaams bedrijf en zijn nog op zoek naar IT’ers die er wel iets van kennen en willen werken. Mail me, als je interesse hebt je cv door en ik bekijk het eens voor je.
    Via mail kan ik dan ook zeggen waar ik werk.

    Trouwens mooi gedaan, jammer dat NMBS weer eens de retard moet uithangen.

  34. Jij bent duidelijk een crimineel, zomaar als vuile kapitalistische hond in concurrentie gaan met niet bestaande diensten van onze NMBS kameraden. Bovendien verkracht je de betekenis van het woord gratis: In België is dit voorbehouden voor voldoende gesubsidieerde belangengroepen. ER ZIJN DUS WEL MENSEN GESTORVEN VOOR DE VAKBONDEN HE! Geniet van het Belgisch gerecht, jij asociale zak!

  35. Zou denken dat die inhoud vrij is omdat ze voor het grootste deel betaald is met geld van de belastingsbetaler? Allesinds veel succes!!

  36. Ik stel voor dat we allen bij wijze van ludieke protestacite een exe runnen dat 10 keer per seconde inlogt op http://www.b-rail.be/ tot die platgaat.

  37. Ik heb dit verhaal net gelezen in het Nieuwsblad. Het deed mij denken aan het verhaal van Steve Coast. Hij moest voor een schoolwerk iets maken met een kaart maar er waren geen vrije kaart databases beschikbaar. Net zoals de database van de NMBS niet beschikbaar is. Als reactie heeft hij dan zelf een kaart beginnen tekenen en het resultaat is indrukwekkend: http://www.openstreetmap.org/

    Misschien is het een idee om in aanvulling van de openstreetmap kaart ook een open database voor openbaar vervoer te maken. Het combineren van beide zou natuurlijk heel goed zijn.

    Natuurlijk heeft de database van de NMBS een groter dynamisch karakter (vertragingen melden) maar dit zou volgens mij ook door gebruikers gemeld kunnen worden. Het statische deel kan zonder problemen in de OSM databases opgenomen worden. En voor het dynamische deel ligt misschien nog een markt open: een aparte database samen met file en ongevallen meldingen.

  38. De internetdienst van het spoor zijn ondermaats. Ik heb al 3x geprobeerd een internationale trein te reserveren. Na enkele klikken krijg je op het scherm een telefoon-nummer te zien die je moet bellen.

    http://www.b-europe.com/Reizen/Kopen/Treinticket
    Deze verbinding is niet online te koop.

    Voor uw reizen in heel Europa (en verder!) kan u terecht bij ons Contact Center voor Special Products.

    Telefoonnummer: +32 (0)70 79 79 70 (€ 0,30/min).
    Openingstijden: van maandag tot vrijdag, 09u00-17u00

    Niet verwonderlijk dat iedereen met het vliegtuig reist…

  39. Jong talent zou juist aangemoedigd moeten worden. Bedroevend.
    Laat je niet ontmoedigen kerel 😉

  40. Beste,

    Ik ben werknemer bij Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet en samen met NMBS deel van de NMBS-groep. Ik ga akkoord dat er werk moet gemaakt worden van de informatica situatie bij ons en vooral naar de buitenwereld toe. Ik ga deze situatie aankaarten bij enkele mensen en hopelijk halen we er nog iets positief uit!

    Vriendelijke groet,

    M

  41. Als advocaat gespecialiseerd in intellectuele rechten heb ik de grootste vragen bij de beweringen van NMBS.

    Voor zover ik de zaak inschat, hebben zij geen databankrechten op de kalender van treinen en kan auteursrechtelijke inbreuk eenvoudig worden vermeden.

    AUTEURSRECHTEN: Auteursrechten beschermen louter de vorm van de NMBS website. Het is inderdaad mogelijk dat Yeri Tiete deze vorm (of originele delen ervan) heeft overgenomen. Indien dit het geval zou zijn, bestaat inderdaad de mogelijkheid dat de auteursrechten van NMBS werden geschonden. Maar dit is vermijdbaar. Auteursrechten beschermen immers de vorm van de website en niet de data erachter. In dat geval is het voor Yeri Tiete dus enkel een kwestie van het creëren van een eigen originele lay-out, en iRail.be kan weer online.

    DATABANKEN: Enkel databanken waarvan de verkrijging, de controle of de presentatie van de inhoud in kwalitatief of kwantitatief opzicht getuigt van een substantiële investering zijn beschermd onder het databankenrecht.

    Met andere woorden, men dient te investeren in het samenstellen van de inhoud van de databank of in de controle ervan. Wanneer men investeert in de onderliggende elementen van de databank, is dit geen investering in de databank.

    Heeft NMBS effectief geïnvesteerd in het presenteren en controleren van gegevens over vertrekkende treinen, of eerder in het organiseren van het Belgische treinverkeer?

    Hoewel ik de onderliggende feiten van deze zaak niet ken, zit NMBS naar mijn buikgevoel op het verkeerde spoor.

    Meer over deze zaak op miojn blog: http://blogs.tijd.be/cif/2010/06/kan-nmbs-irailbe-stoppen.html

    Ywein Van den Brande
    Advocaat

  42. ik richtte een facebook-groep op : “ik steun iRail!”

    laat ons samen de nmbs overtuigen hun standpunt te herzien!!!

  43. Zeer jammer.

    In hoeverre zijn deze databanken eigendom van de NMBS? Daar de spoorwegen worden gesubsidieerd, zou het me niet verwonderen dat deze databanken mede eigendom zijn van de belastingbetaler.

    Ik hoop dat de NMBS op hun stappen zullen terugkeren en tot het volle besef komen van de opgelopen imagoschade n.a.v. hun handelen “uit principes”.

  44. @Sander: ik loop ook al een tijdje met een idee voor een gecrowdsourcete trein-applicatie voor Android. Misschien meten wij samen met Tuinslak eens de koppen bij elkaar steken?
    Mijn contactgegevens zijn te vinden via de url.

  45. Bij deze heb ik de NMBS op de hoogte gebracht dat ik de ontwikkeling van een soort OpenStreetMap voor het openbaar vervoer overweeg.

    Ik heb de mail afgesloten met:
    “Dit schrijven wordt u gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.”

    😀

  46. De (federale) Staat, dus wij allemaal zijn de eigenaars, zijn van de NMBS. De website is eigendom van ons allen. De gegevens (en de layout) zijn dus openbaar bezit en kunnen door ieder van ons voor niet-commerciële toepassingen gebruikt worden, ten dienste van iedereen. De mensen van de NMBS weten perfect goed dat wij hen betalen en dat zij ten onzen dienst staan, en niet omgekeerd.

  47. intellectuele rechten ? zoals de spoorwegen nu aanmodderen zal deze strafrechtelijke uitspraak dus zeker niet van toepassing zijn.
    Tjoek tjoek en de tijd snelt voorbij, 1001 gemiste aansluitingen.

  48. Ook al kan de NMBS gelijk hebben over de eigendomsrechten, vind ik het spijtig dat het voor de NMBS blijkbaar gemakkelijker is om een aangetekend schrijven te sturen dan te reageren op de initiële vraag, of zelfs achteraf even een meer menselijk contact te hebben. Gelukkig zijn er vele andere bedrijven die wel (beginnen) inzien dat er meer menselijk en persoonlijk contact nodig is.
    Ik ben er zeker van dat er zonder aangetekende brief of rijdende rechter ook wel een oplossing zou geweest zijn tussen beide partijen.

  49. Stopping iRail, geen goed idee zou ik zeggen, alhoewel ik de web service nooit gezien heb was het moedig om initiatief te nemen en deze dienst te ontwikkelen. Dat de overheid dit weer moet fnuiken is er weer eens over. Willen ze niet meer creatieve ondernemers ? Als ondernemer zou ik stellen, laat ons daar eens lekker tegeningaan ! Neem gerust contact op & laat je zeker niet ontmoedigen.

    “Als er teveel wetten zijn, dan is er waarschijnlijk een wet tekort !!!!”

  50. Ongelofelijk, nogal een arrogantie. je gebruikt enkel de gegevens die hun applicatie genereert, niet de applicatie zelf. Pas dan kan men spreken van een schending van het auteursrecht. Is dit nu echt waar ze ons belastinggeld aan geven?

    Ik stel voor dat je hen een brief terugstuurt waarin je hen van antwoord dient, en er bovenop een schadeclaim 🙂 En overigens, als je hen effectief hebt gemailed, en ze hebben nagelaten te reageren, dan hebben ze stilzwijgend hun goedkeuring gegeven mijn inziens. Het is alvast duidelijk dat je hen geen schade wou berokkenen, integendeel.

  51. Dag Yeri,

    ik zou graag eens contact met je hebben. Met mijn collega’s gaan wij een internet muzieklabel oprichten.

    groeten, Koen 0479419755

  52. Pingback: NMBS - Wolf’s Little Store

  53. Ik heb een mailtje gestuurd naar de NMBS/SNCB, van op de trein natuurlijk. Het formulier vermeld dat ze “binnen een redelijke termijn” zullen antwoorden. Op mijn vorige mails over de fouten in hun data heb ik een half jaar later nog steeds geen antwoord. Ik denk dat ik van mening verschil over “redelijk”. Dit probleem moet eindelijk eens van de baan… wie kunnen we hiervoor aanschrijven?

  54. Wat een onzin…. Tijd om ook dit vermolmd “Belgisch” instituut te ontmantelen en aan de regio’s toe te kennen. Alleen al de titels die men daar nog gebruikt (Eerste adviseur – afdelingschef) maken duidelijk dat die organisatie nog op 19de eeuwse leest geschoeid is.
    Hoed af voor je werk Yeri!

  55. Al die overheidsbedrijven en instituten leven en werken in de Middeleeuwen. Als je per email antwoord, vragen ze zich af waarom dit via een “simpele email” komt. Dit land heeft echt geen toekomst.

  56. Spîjtig dat je je site offline moet halen. Ook mijn buikgevoel zegt me dat de NMBS het auteursrecht nogal eigenzinnig interpreteert. Ik denk wél dat indien je je oorspronkelijke vraag via DE POST had opgestuurd… ze waarschijnlijk wel geantwoord hadden…

  57. Met alle respect, maar als student informatica mag je toch eens je spelling nakijken als je brieven naar de NMBS stuurt.

    “Steigend” aantal iPhone gebruikers ? Wtf kerel ?

  58. dag Tuinslak,
    Wat een jammer verhaal van de NMBS!
    De NMBS is een staatsbedrijf dus zijn de Europese regels van hergebruik van overheidsinformatie van toepassing, zoals die zijn opgenomen in diverse Belgische wetten: http://ec.europa.eu/information_society/policy/psi/rules/ms/index_en.htm#belgium (de strekking van de Europese regels is: alles moet mogen worden hergebruikt.)

    Voor wat betreft auteursrecht en databankenrecht, ken ik de Belgische situatie niet, maar in NL geldt dat op feitelijke informatie (zoals treintijden) geen auteursrecht kan gelden. Bovendien is er een arrest van de Hoge Raad uit april 2009 dat de overheid geen rechten aan de databankenwet kan ontlenen. De overheid doet geen substantiële investering in het aanleggen van haar databanken (loopt geen risico, hoort bij taken, betaald met publiek geld), aldus het Landmark-Arrest.

    Ik zou een bevriende advocaat vragen je te helpen een fijne brief aan de NMBS te sturen.

  59. Pingback: NMBS – iRail – middelvinger : wann.es | Power to the dot

  60. Ze zouden U beter een consultancy contract aanbieden om te maken waar ze zelf in mislukten.

  61. What one can realize with open public transport data and proper APIs http://yeri.be/c3 What lesson can you learn from it #nmbs ? (via @anner)

  62. @Ywein Van den Brande: Aangezien de NMBS het HAFAS systeem (Duits systeem : http://www.hacon.de/hafas/index.shtml) gebruikt zou ik zo denken dat ze zelfs niet eens in de presentatie van de gegevens hebben geïnvesteerd (‘k heb wel hun code nog niet onder ogen gekregen). Geef mij overigens maar de NS (http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/widget).

  63. Tja, die opmerking over je spelling vind ik wel terecht. Volgende keer eerst ispell gebruiken? (Ik probeer geen kritiek te geven zonder tegelijk ook een oplossing voor te stellen)

  64. Die mail is eigenlijk mijn draft. Aangezien contactformulier via webform was en niet per e-mail heb ik het originele niet meer.

  65. Aiaiai wat een fout signaal van de NMBS. Het had ze een hoop geld kunnen besparen als ze het niet zelf hadden hoeven ontwerpen. Erg triest dit. Hèt bewijs dat de NMBS nog lang niet van deze tijd is! Vooral omdat deze mail pas komt nu ze zelf een mobiele versie hebben. Voor die tijd was het geen enkel probleem. Heeft niet toevallig iemand een verhaal dat hij door de NMBS naar iRail.be werd verwezen in het verleden, toen hij vroeg om een mobiele versie?

  66. Beste,

    Zoals op tweakers.net al aangehaald is (http://tweakers.net/nieuws/68117/belgische-spoorwegmaatschappij-verbiedt-deeplinken-naar-zijn-site.html )
    Gebruik volgende site als bron: http://mobile.bahn.de/
    Hier kunde ook belgische treinen me opzoeken…

    Hier staat in de voorwaarden niets vermeld dat je’t niet zou mogen gebruiken…

  67. Momenteel in gesprek met een advocaat. En ja, was er al van op de hoogte dat DB hetzelfde HAFAS systeem gebruikt, en blijkbaar ook alle uurregelingen heeft voor Belgische treinen.
    Na mijn examens zoek ik alles grondig uit en tracht ik het probleem op te lossen.

  68. complètement ridicule!
    irail rendait service à la SNCB
    décidément, ça ne s’arrange pas!

  69. Compleet degoutant vind ik dit, temeer daar de NMBS met ons belastingsgeld wordt betaald.
    Erg benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt…

  70. http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2010/jun/15/london-datastore-tfl-data-free

    Transport for London has opened up huge swathes of its data for free re-use by developers keen to see what they can do – and build – with it.

    After years of lobbying by developers who have wanted to be able to exploit the data – which, being publicly funded, logically belongs to the public too – TfL today acknowledged its willingness to listen to what people want

  71. Wie start er een Facebookgroep om de NMBS op andere gedachten te brengen ?

  72. Nog iets anders op de website van b-rail waarvan je achterover valt… Als je kiest voor de website in het Engels (bijvoorbeeld als Engelstalige bezoeker) en je vraagt de treinregeling van Kortrijk naar Antwerpen, dan krijg je: Courtrai – Gand St.-Pierre – Anvers als resultaat. Hoe moet die Engelstalige zijn weg vinden eens op de trein? Hij zal nergens onderweg bordjes met de Franstalige benamingen van deze steden tegenkomen. Dit heeft niks met flamingantisme te maken maar puur met gezond verstand. Ter informatie: ik heb ook een e-mail naar de NMBS gestuurd. Benieuwd wat ze zullen antwoorden.

  73. NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts:

    “We willen vooral waken over het feit dat onze site en ons imago niet geschaad wordt, en daarom vragen we een vrij strenge toepassing. We willen voorkomen dat malafide sites door het linken naar onze site de indruk zouden wekken met ons geassocieerd te zijn”, aldus Goovaerts.”

    Als je de reden van het beleid kunt achterhalen, zwart-wit op papier hebt en vervolgens je site hieraan kunt aan aanpassen geraak je al heel ver denk ik.

  74. First of all, apologies for posting in English instead of Flemish. I’m an American living in Leuven and have previously been involved with battles over keeping public data public. It’s vitally important that iRail not back down on this issue — when government entities succeed in suppressing legitimate use of data that is already owned by the citizens, they always interpret that as precedent for making even worse land-grabs on our rights. Don’t let them do this. Force them to take it before the courts.

    If you haven’t already contacted the Electronic Frontier Foundation (eff.org), please do so as soon as you can. They have a European branch and are dedicated to protecting citizens’ rights to public data — and they have lawyers who can help you. You can fight this, and you can win.

  75. I’m currently talking to a lawyer and a few other entities and companies to check out my options. I’ll even see the options to get in touch with the NMBS management and get some concrete information as to why and how this can be solved. However, this will take some time I’m afraid.
    I can put my iRail website back online using the DB website instead of the B-rail, but that will probably just piss them off. So I’d like some constructive conversation with them first, before doing anything.

  76. It’s definitely best to proceed with the advice of counsel, so I’m glad to hear you’re going that route. You probably already know this, but this clearly falls under the EU Directive on the Reuse of Public Sector Information — so the ramifications are larger than just Belgium.

    Thanks for fighting the good fight. I’m trying to spread the word in the English-speaking media; more eyes on the subject can only put more pressure on NMBS to do the right thing.

  77. Pingback: iRail slashdot effect » Tuinslak

  78. Minister Vincent Van Quickenborne wil met je spreken. Hij wil in contact komen met de bedenker van iRail. Bel zijn kabinet eens.

  79. Pingback: iRail is back » Tuinslak

  80. Pingback: Bert blogt » irail hackathon

  81. Eerlijk gezegd ik vind het ook hilarisch allemaal… ik snap niet waarom er bij de NMBS nog altijd geen dialoog is met de reizigers ipv het harde, kille, nutteloze monoloog dat ze nu voeren… Recent ben ik zelf een blog gestart over de NMBS. Ik hoop dat doordat reizigers zich meer en meer laten horen ze niet meer doof kunnen blijven bij de NMBS voor de behoeften van hun klanten (die betalen voor hun diensten he!) Hieronder heb ik alvast ook de link naar mijn blogje opgenomen. Laat maar weten wat jullie ervan denken? http://openbaarvervoerbelgie.blogspot.com/
    http://openbaarvervoerbelgie.blogspot.com/2010/10/verboden-gratis-applicatie-voor-de-nmbs.html

  82. Pingback: NMBS/SNCB announces data sharing | iRail

Leave a Reply